Dieta w profilaktyce nowotworów – zalecenia:

  1. Przeczytać książki:
  • „Antyrak, nowy styl życia” autor: David Servan-Schreiber,
  • „W dżungli zdrowia”, „Największe kłamstwa naszej cywilizacji”, „Największe skarby naszej cywilizacji” autor: Beata Pawlikowska
  1. Co hamuje, a co pobudza komórki immunologiczne?
Hamuje Pobudza
Tradycyjna kuchnia europejska Kuchnia śródziemnomorska, indyjska, azjatycka
Tłumione emocje Emocje, którym dajemy wyraz
Depresja i zgorzknienie Akceptacja i pogoda ducha
Osamotnienie społeczne Wsparcie ze strony otoczenia
Nie bycie sobą Akceptacja siebie, swoich zalet i przeszłości
Siedzący tryb życia Regularna aktywność fizyczna

 

  1. Główne czynniki stanów zapalnych
Czynniki negatywne Czynniki ochronne
Tradycyjna kuchnia europejska Kuchnia śródziemnomorska, indyjska, azjatycka
Depresja i poczucie bezradności Bycie panem swojego losu, dystans, pogoda ducha
Mniej niż 20 minut aktywności fizycznej dziennie 30 minut marszu 6 razy w tygodniu
Palenie papierosów, skażenie środowiska, szkodliwe środki chemiczne używane w domu Czyste środowisko naturalne

 

  1. Zmiany w codziennym życiu
  • Jeść żywność ekologiczną lub zdrową żywność (mięso, sery, mleko, jaja)
  • Ograniczyć spożycie cukru, mąki pszennej , kwasów omega – 6 (olej słonecznikowy, kukurydziany, sojowy, krokoszowy, margaryny, tłuszcze zwierzęce)
  • Zwiększyć spożycie kwasów omega – 3 (olej lniany, ryby i owoce morza, orzechy, awokado)
  • Zwiększyć spożycie pokarmów o działaniu antynowotworowym (kurkuma, zielona herbata, soja, owoce, warzywa)
  • Używać filtrów do wody lub używać wodę mineralną lub źródlaną
  • Codziennie poświęcać 20-30 minut na sport
  • Codziennie przebywać na słońcu 20-30 minut
  • Korzystać z metod wyciszenia organizmu (np. joga)
  • Uporać się ze złą przeszłością
  • Nauczyć się odbierać własne emocje i pozwolić, aby wygasły, nie drążyć ich
  • Znaleźć osobę, z którą można dzielić się emocjami
  1. Półmisek antyrakowy
  • Warzywa i owoce
  • Soczewica, groch, fasola
  • Curry, kurkuma, pieprz czarny, czosnek
  • Olej lniany, oliwa z oliwek
  • Pieczywo ciemne wieloziarniste
  • Ryby morskie, szczupak, pstrąg, karp, jaja i mięso ekologiczne
  1. Zamienniki produktów
Należy wyeliminować z diety Należy wybierać w codziennym żywieniu
Cukier biały, brązowy, miód Syrop z agawy, stewia, gorzka czekolada
Mąka pszenna, białe pieczywo, makaron zbyt długo gotowany, ryż biały oczyszczony, płatki pszenne, chałka, płatki śniadaniowe z dodatkiem cukru Pieczywo ciemne, z różnymi ziarnami, pieczywo żytnie na zakwasie, ryż basmati lub niełuskany, makarony ciemne al. dente, jęczmień, proso, gryka
Ziemniaki, płatki kukurydziane, ryż dmuchany Soja, soczewica, groch, fasola, płatki owsiane,
Owoce w syropie, konfitury, dżemy, owoce gotowane w cukrze Surowe owoce, zwłaszcza jagody, wiśnie, maliny, borówki, orzechy
Napoje słodzone: soki owocowe, napoje gazowane, alkohol poza posiłkami Woda z cytryną, pomarańczą  lub z tymiankiem, szałwią, herbata zielona, wino czerwone codziennie do posiłku

 

  1. Żywność antynowotworowa
  • Ryby i skorupiaki, zwłaszcza łosoś atlantycki, małe makrele, sardynki, sardynki w oliwie, węgorz, tran
  • Mięso, jaja i drób ekologiczne
  • Soczewica, groszek, fasola, ciecierzyca, fasola czerwona
  • Pieczywo ciemne, z ziarnami, na zakwasie
  • Nasiona lnu, nasiona sezamu, nasiona chia,
  • Warzywa: brukselka, kapusta pekińska, brokuły, kalafior, rukola, marchew, dynia, pomidory, buraki, szpinak, pietruszka, seler, czosnek, cebula, por, szczypiorek,
  • Pieczarka brunatna, boczniak
  • Kurkuma zmieszana z pieprzem i oliwą, curry, mięta, tymianek, majeranek, oregano, bazylia, rozmaryn, cynamon, imbir
  • Olej lniany, oliwa z oliwek, tran
  • Probiotyki: jogurty, kefiry, kapusta kiszona
  • Prebiotyki: czosnek, cebula, pomidor, szparagi, produkty ciemne zbożowe
  • Owoce: truskawki, maliny, czarne jagody, borówki, wiśnie, pomarańcze, mandarynki, cytryny, grejpfruty, morele, sok z granatów
  • Owoce suche: orzechy włoskie i laskowe, migdały, orzeszki ziemne nie solone
  • Napoje: wino czerwone (1 kieliszek dziennie), woda mineralna lub źródlana, woda z cytryną, herbata zielona, esencja z korzenia imbiru
  1. Dieta dr Budwig

Podstawa diety: Pasta z oleju lnianego i chudego twarogu (100g twarogu zmiksowane z 3 łyżkami oleju lnianego przez 5 minut).
Dietę powinno się stosować 1-3 miesiące

 

Opracowanie: mgr inż. Maria Jagiełło – dietetyk Łódź

www.facebook.com/dietetykmaria/
www.codzienna-kuchnia-dietetyczki.blogspot.com

Jeśli chcesz się poradzić doświadczonego dietetyka, nastawionego na wspólną realizację Twoich celów