Truskawki, maliny, kalorie i zdrowie

Truskawki i maliny są nierozerwalnie związane z polskim latem; im wyższe temperatury  i więcej słońca, tym  smaczniejsze i bardziej prozdrowotne owoce. Uwielbiamy je jeść na surowo, w deserach i ciastach. Są lekkostrawne i jak wszystkie jagody, zawierają dużą dawkę witaminy C.

Truskawki

Truskawki są najbardziej popularnymi i chętnie spożywanymi na surowo owocami. Ze względu na swoje wartości odżywcze i smakowe, należą do szczególnie cennych owoców. Są niskokaloryczne – 100g dostarcza zaledwie 30 kcal, dlatego warto je wykorzystywać w diecie odchudzającej. Zawierają  ok. 7% węglowodanów, w tym tylko 1,5% sacharozy i aż 2% błonnika pokarmowego w postaci pektyn rozpuszczalnych w wodzie i mających właściwości żelujące. Truskawki słyną przede wszystkim z wysokiej zawartości witaminy C, która średnio wynosi ok.66 mg%. Jednak owoce dojrzewające przy słonecznej pogodzie zawierają nawet do 100mg% wit. C oraz dużo cukrów, a mało kwasów owocowych. Przy niskich temperaturach i opadach deszczu mają niższą zawartość wit. C (42-50mg%) i cukrów, natomiast zwiększa się udział kwasów.

Stwierdzono również lecznicze właściwości truskawek – przeczyszczające i moczopędne. Truskawki zawierają również kwas elagowy, który chroni komórki organizmu przed działaniem substancji rakotwórczych. Duża zawartość Wit. C, która ma silne właściwości przeciwutleniające, jest dodatkową ochroną przed nowotworami. Pamiętajmy też, że owoce mają w organizmie działanie zasadotwórcze i dzięki temu biorą czynny udział w odkwaszaniu organizmu.

Maliny

Owoce malin są delikatne, soczyste, bardzo aromatyczne i  bardzo smaczne. Maliny są owocami wybitnie deserowymi i spożywa się je przede wszystkim w stanie świeżym. Wyjątek stanowią soki malinowe bardzo cenne ze względu na swoje lecznicze właściwości.  Maliny są również niskokaloryczne – 100g owoców dostarcza tylko 30 kcal. Zawierają nieco więcej węglowodanów niż truskawki – 12%, ale ponad połowę zawartości stanowi błonnik pokarmowy (6,7%) w postaci pektyn,  które wzmagają perystaltykę jelit i chronią przed nowotworami przewodu pokarmowego. W owocach malin Wit. C jest o połowę mniej niż w truskawkach (31mg%), ale i tak zjedzenie 25 dag owoców pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Maliny są bogatym źródłem potasu, który reguluje ciśnienie tętnicze krwi, utrzymuje prawidłowy rytm serca, chroni przed udarem mózgu i zawałem serca. Maliny są bogate w substancje garbnikowe oraz olejki eteryczne decydujące o właściwościach leczniczych – napotnych i antyseptycznych. Dlatego soki z malin zalecane są przy przeziębieniach i grypach.

Truskawki i maliny w kuchni

Truskawki i maliny najcenniejsze są dla nas w postaci świeżej, dlatego najlepiej je spożywać w postaci owoców deserowych, surówek owocowych, koktajli mleczno-owocowych, owoców w galarecie, musów  lub ciast ze świeżymi owocami. Kiedy kończy się sezon, zostają nam mrożonki owocowe i soki, które można wykorzystywać do sporządzania kisieli owocowych, kompotów, galaretek owocowych. Najrzadziej powinniśmy wybierać dżemy, które zawierają 30-70% cukru i na pewno nie służą przez to naszemu zdrowiu.

Tekst:  Maria Jagiełło – dietetyk  Warszawa, dietetyk Łódź

Jeśli chcesz się poradzić doświadczonego dietetyka, nastawionego na wspólną realizację Twoich celów